maanantai 20. lokakuuta 2008

Kansirimat, osa 2






Kannessa on nyt kaikki rimat paikallaan ja muodossa. Se, miten homma onnistui, selviää vasta kun koppa on kasassa ja pintakäsitelty, kaula kiinnitetty ja talla liimattu. Eli siis pitkän ajan päästä. Otin rimojen muotoilussa esikuvaksi Bourgeoisin "single scalloped" -rimoituksen, jossa vain bassokielten puolella oleva x-riman puolikas on koverrettu matalammaksi keskeltä (kuva kertoo taas enemmän kuin tuhat kanaa konsanaan) 

Koverrus eli "scalloping" juontaa juurensa Martinin
 kitaratehtaalle ennen toista maailmansotaa. Sieltä lähtevien kitaroiden X-rimat (sekin C.F.Martinin keksintö) oli ohennettu alapääsoinnin vahvistamiseksi. Kun kantta tukevista ja jäykistävistä rimoista poistetaan materiaalia, ne tukevat kantta hieman heppoisemmin eli toisin sanoen kansipuu saa värähdellä vapaammin. Kitaran tuottama ääni on silloin täyteläisempi ja kovempi. Toisaalta kannen rakenteesta tulee myös heikompi ja rakentamisesta hitaampaa. Näistä syistä (kai) Martinin tehtaalla luovuttiin rimojen ohentamisesta joskus vuoden 1944 aikana, mutta se on toinen juttu jonka joku muu osaa kertoa paremmin... Joka tapauksessa "pre war" eli ennen sotia rakennetut Martinit ovat niitä kaikkein etsityimpiä juuri soundinsa takia. Nykyään kaupasta saa Martinin kitaroita sekä tavallisilla että ohennetuilla rimoilla.

Anyway, Dana Bourgeois -niminen kitaraseppä huomasi joskus 70-80-luvulla, että kitaran bassovaste hyötyy rimojen ohentamisesta, kun taas diskanttivaste enemmänkin kärsii siitä. Hän yhdisti molemmat maailmat ja ohensi vain bassopuolen X-rimasta mutta jätti diskanttipuolen riman alkuperäiseen korkeuteensa. Teoriaa on helppo testata: ota kaksi saman mittaista samaa puulajia edustavaa kappaletta ja höylää toinen ohuemmaksi kuin toinen. Paksummasta kuuluu korkeampi ääni kun sen kalauttaa porraspieleen. Tältä pohjalta lähdin liikkeelle oman rimoitukseni kanssa. Kuten sanottua, teoriaa pääsen käytännössä testaamaan vasta joskus sitten, kun rimojen muodolle ei ole enää juuri mitään tehtävissä.

Lyhyemmät rimat piti muotoilla ennen pidempien ja kaarevapohjaisten liimaamista. Go-bar toimi hyvin myös kaarevapohjaisten rimojen liimaamisessa, kun liimasin huopatassuja alustan reunoihin niin, että kansi pääsi painumaan kaarelle rimojen muodon mukaan.


Ei kommentteja: